Tuesday

Petua Membuatkan Orang Lain Merasa Dirinya Penting

Pengalaman saya semasa bersosial dengan rakan-rakan perniagaan , saya dapati apabila kita dapat membuatkan diri orang lain merasa penting mereka akan lebih mudah pula bekerjasama dengan saya samada dengan dalam hal-hal perniagaan mahupun peribadi. Untuk itu di sini saya berikan beberapa petua melalui pengalaman saya untuk dikongsi bersama….

  1. Bersifat prihatin dengan mereka. Ikuti topik perbualan mereka.
  2. Dengar apa yang mereka kata . Berikan perhatian yang penuh.
  3. Fokuskan kepada mereka , gunakan "anda" "awak" "kamu"
  4. Gunakan nama mereka semasa berbual.
  5. Hormati pandangan mereka walaupun anda mungkin tidak bersetuju.
  6. Lindungi pihak yang lemah
  7. Pandang mereka apabila mereka berkata . Bawakan badan ke hadapan.
  8. Puji mereka dengan ikhlas
  9. Tanyakan soalan untuk menunjukkan minat.
  10. Terimakasih kepada penglibatan mereka dan sumbangan
  11. Tumpukan perhatian kepada setiap orang di dalam kumpulan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home