Wednesday

Strategi Untuk Berjaya dalam Perniagaan Internet

Kebanyakan paradigma dari e-dagang atau e-commerce selama ini dipengaruhi dan diterajui oleh konsep-konsep dari dunia IT, sebenarnya orang-orang IT bukanlah pakar perniagaan.

Selain itu, fakta bahwa program e-dagang dari kebanyakan perniagaan minitikberatkan HANYA pada sisi teknologinya saja dan proses perniagaan itu sendiri. Namun inisiatif promosi dan pemasaran e-dagang mereka tidak atau sangat sedikit dilakukan.

Itulah sebabnya mengapa e-dagang membuat ramai orang di Malaysia khususnya para pelabur merasa putus asa. Mereka menyangka bahwa belum ketikanya mereka memasuki dunia e-dagang, sebenarnya yang salah bukan perniagaannya, namun konsep membangun e-dagang yang salah. Sebenarnya satu perkara yang PASTI bahwa internet tidak boleh dibendung lagi.

Oleh itu, sudah ketikanya orang-orang perniagaan dan pemasaran menjadi teraju dari strategi perniagaan di Internet. Dan orang-orang IT sebagai support dari para pemasar dan peperniagaan.

Oleh itu, berikut ini, saya ingin memaparkan 7 strategi untuk e-dagang yang berjaya.

Strategi No.1 : Mesti FOKUS

Kebanyakan orang yang mengembangkan perniagaan ke Internet, tidak fokus pada produk yang mereka jual. Mereka menjual apa saja dalam satu halaman web mereka.

Sebenarnya dalam dunia perniagaan, sekelompok kategori produk harus dikoordinasi oleh seorang pengurus produk, dan bila ada beberapa kategori produk, maka beberapa pengurus produk harus masing-masing memantau kategori produk tersebut.

Namun di dalam kes e-dagang, puluhan atau ratusan produk tidak memiliki pengurus produk yang mengawasinya. Dan hanya diserahkan ke orang IT-nya saja.

Seharusnya di dalam perkara ini adalah produk-produk yang dijual di Internet juga harus difokus dari oleh pengurus produk masing-masing.

Strategi 2# Agihkan Beban kerja Anda.:Gunakan Pengedar/Affiliate

Jika anda adalah pengeluar / pemborong utama anda sepatutnya menggunakan pengedar/affiliate / reseller untuk memudahkan anda mengedarkan dan menjual produk anda dengan lebih lancar.

Dalam dunia perniagaan offline, sudah diketahui umum mereka memiliki reseller atau supplier maupun dealer yang membantu penjualan produk/perniagaan mereka dan kemudian anda memberikan "margin" atau "komisen" kepada mereka. Oleh itu dalam dunia online, e-dagang yang berjaya juga harus menciptakan program distribusi pemasaran seperti ini. Dan ini disebut sebagai Program Affiliate (afiliasi).

Dengan teknologi internet, anda akan mampu membangun 2 tingkat afiliasi, maksudnya distributor penjualan utama dan agen penjualan kedua. Distributor/Dealer Utama mendapatkan komisen lebih besar, misalnya 20% dan supplier yang mengambil barang dari Dealer Utama tersebut mendapat komisen 5 atau 10%.

Oleh itu agar perniagaan online anda lebih cepat berkembang dengan pengagihan produk anda cepat tersebar usahakanlah memiliki banyak Dealer Utama dan banyak Dealer/Supplier kedua yang berada di bawahnya. Konsep penegdaran 2 tingkat adalah konsep lazim pengedaran produk di dunia nyata. Anda akan mengalami masalah jika cuba mengendalikan program dengan pelbagai tingkat affiliasi (lebih 2 tingkat) yang kemudiannya menyamai program MLM, di mana tumpuan anda ialah menarik minat pelanggan menyertainya atas dasar kemungkinan keuntungan berdasarkan rekrut bukannya jualan produk yang berkualiti. Jika anda cuba mengendalikan sesuatu pengedaran produk dengan mengambil kesempatan dengan atas aspek banyak downline tanpa mengira kualiti produk, anda bakal menghadapi banyak persoalan perundangan kelak.



Strategi 3# Manfaatkan Kekuatan Email
Email adalah aktiviti pertama yang paling banyak digunakan di Internet, kedua adalah halaman web pencari. Oleh itu faedahkan kekuatan pemasaran yang dapat dilakukan oleh email. Maksud saya adalah pemasaran melalui email atas dasar persetujuan (permission), bukan spamming.

Ingat, kebanyakan penjualan terjadi setelah beberapa kali di follow-up, bukan dari hasil kunjungan pertama mereka ke halaman web anda.

Strategi 4# Berikan Pengetahuan Dan Didik Pelanggan Dahulu

Ingat kebanyakan penjualan adalah hasil dari proses memberikan maklumat yang mendidik pelanggan atau sosialisasi, maka itu jangan berfikir anda boleh menjual kalau anda malas menulis untuk mendidik pelanggan berkaitan perniagaan/produk anda. Jadi kalau e-dagang anda, ingin berjaya, maka para PR anda harus mendidik calon pembeli melalui tulisan-tulisan yang informatif.

Strategi 5#Tumpukan Pada Pemasaran Bukannya Teknologi

75% dari masa anda harus berpusat pada pemasaran, kombinasikan antara strategi offline dan online. Kebanyakan dari kesilapan dalam e-dagang adalah mereka terlalu banyak menghabiskan masa pada proses perniagaan serta teknologinya, perkara ini memang tidak salah dan ini memang harus dilakukan oleh orang IT, anda juga harus mengetahui teknik-teknik pemasaran online (eMarketing) bukan saja secara offline.



Strategi 6# Rajin Berkomunikasi Dengan Pelanggan

Kebanyakan dari kegagalan dalam e-dagang adalah masalah soal kepercayaan dan komunikasi. Kepercayaan dapat ditingkatkan apabila komunikasi antara pengeluar dan pengguna berlangsung serta merta, cepat dan tidak tertunda.

Anda lihat bahwa ramai orang begitu lama mendapat jawaban email mereka dari pertanyaan yang mereka lontarkan , anda harus pantas menjawab email . Untuk itu gunakan sistem multiple follow-up autoresponder.

1 Comments:

Blogger Juhandi Dzoe said...

Saya dengan Icha Zoeshop (Gudang Pakaian Anak Brand)
Kualitas Oke banget, Invite vin saya : 54138AE4
kalau mau gabung dengan saya invite aja pinnya yah..atau hub. +6283897631575

8:15 PM  

Post a Comment

<< Home